07.04.2020

Modificare legislativa 2020

Vehiculele aeriene fara pilot – sau drone – reprezinta un sector al aviatiei aflat in crestere rapida, cu un potential semnificativ de a crea noi locuri de munca si crestere economica in Uniunea Europeana. De aceea, UE a adoptat un regulament destinat integrarii in siguranta a dronelor pilotate de la distanta in spatiul aerian european.

Regulamentul instituie un set de norme comune pentru siguranta aviatiei civile si un mandat revizuit pentru Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei (AESA). Noul Regulament privind AESA inlocuieste cadrul legislativ din 2008.

La 26 iunie 2018, Consiliul a adoptat noile norme proporționale si bazate pe riscuri, care vor permite sectorului aviatiei din UE sa se dezvolte si se devina mai competitiv. Desi unele drone sunt la fel de grele si de rapide ca un avion, ele pot avea si forma unor „jucarii” electrice foarte mici, disponibile consumatorilor pe scara larga.

Dupa 2008, dronele mai mici au generat probleme de reglementare pentru UE, ale carei competente se limitau la vehiculele aeriene fara pilot mai grele de 150 kg.

Dronele mai usoare erau supuse doar unor norme de siguranta nationale diferite si fragmentate la nivelul UE. Mai mult, anumite masuri de siguranta esentiale nu se aplicau in mod coerent.

Reforma normelor din domeniul aviatiei era necesara si pentru ca se preconizeaza o crestere a traficului aerian din UE cu 50% in urmatorii 20 de ani.
Comisia Europeana apreciaza ca, pana in 2035, sectorul european al dronelor:

  • va furniza in mod nemijlocit locuri de munca pentru peste 100 000 de persoane
  • va avea un impact economic de peste 10 miliarde EUR pe an, mai ales in domeniul serviciilor.
Pe masura ce se extinde utilizarea dronelor, va creste si necesitatea de a gasi un echilibru intre avantajele lor si problemele pe care le genereaza. De exemplu, vehiculele aeriene fara pilot pot oferi valoare adaugata atunci cand sunt folosite pentru colectarea si interpretarea de date in diferite sectoare ale economiei. Insa dronele pot crea si probleme in materie de protectie a datelor, protectie a vietii private, zgomot si emisii de CO2.
La 12 martie 2019, Comisia Europeana a adoptat norme la nivelul UE de instituire a unor cerințe tehnice pentru drone.
In conformitate cu Regulamentul privind AESA, noile norme instituie principiile de baza pentru a asigura siguranța, securitatea și protectia vieții private, precum si protectia datelor cu caracter personal. Ele au ca scop si reducerea birocratiei si incurajarea inovarii.
De asemenea, regulamentul elimina anumite norme care ar putea inhiba spiritul antreprenorial. Se preconizeaza ca aceasta va genera securitate juridica pentru un sector care cuprinde un mare numar de intreprinderi mici si mijlocii si de intreprinderi nou-infiintate.
In plus, regulamentul introduce o abordare a sigurantei bazata pe riscuri si performante. Aceasta inseamna ca regulamentul recunoaste diversele riscuri care survin in diferite sectoare ale aviatiei civile. De exemplu, elicopterele sau aeronavele usoare de agrement sunt supuse unor proceduri de omologare mai simple si mai ieftine decat in cazul aviatiei comerciale. (sursa: https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/drones/)

Mai jos sunt cele doua regulamente:

Una dintre bazele noului regulament este clasificarea operatiunilor de drone in trei categorii: „deschise”, „speciale” si „certificate”, care fac obiectul unor reguli diferite. Cu toate acestea, noul regulament ia in considerare si alte considerente atunci cand stabileste cerinte mai stricte sau mai putin stricte pentru operatiunile de aviatie. De exemplu, in multe cazuri, regulile mai stricte se aplica asa-numitului in afara campului vizual (BVLOS), pentru zonele populate, pentru zborul deasupra multimiilor de oameni sau pentru transport cu drone.

De la 1 iulie 2020, reglementarile naționale vor fi inlocuite cu un regulament comun al Uniunii Europene. Importanta reglementarii UE pentru drone este aceea ca permite vehiculelor aeriene fara pilot sa fie utilizate in aceleasi conditii in toate statele membre si faciliteaza transportul cu drone si utilizarea pentru afaceri transfrontaliere in cadrul UE.

Noile reglementari europene stabilesc cerinte diferite nu numai pentru drone in sine, ci si pentru pilotii care le controleaza de la distanta. De exemplu, pilotii de drone ar trebui sa fie familiarizati cu manualul de utilizare al producatorului dronei, sa participe la un curs online sau instruirea practica, in functie de categoria in care utilizeaza drona. Cu toate acestea, regulamentul stabileste si o varsta minima: sub 16 ani, cu foarte putine exceptii, este permis sa zboare drone si in categoriile „deschis” si „speciale”, insa statele membre au dreptul sa reduca aceasta limita de varsta.

Ambele regulamente se pot gasi pe site-ul Autoritatii Aeronautice Civile din Romania: https://www.caa.ro/ro/pages/drone